
Proces wydawniczy obejmuje kilka kluczowych uczestników, którzy wspólnymi siłami dają tchnienie książce, aby finalnie trafiła w ręce najmłodszych czytelników. Zharmonizowana współpraca jest niezbędna i stanowi podstawę w realizacji projektu publikacji danej treści.
Oto główne role w tym procesie:
1. Autor - to osoba, która inicjuje proces powstania książki. Tworzy tekst, będący efektem zwizualizowania wyobrażenia autora. W ten sposób uruchamiana zostaje machina wydawnicza, która nadaje realnych kształtów temu, co istnieje wyłącznie na papierze.
2. Wydawca - to przedstawiciel wydawnictwa, które podejmuje decyzję o wydaniu książki. Odgrywa nadrzędną rolę w procesie publikacji, gdyż jest zarówno inwestorem, jak i decydentem, a do tego nadzoruje przebieg powstawania książki oraz zajmuje się jej promocją i dystrybucją.
3. Redaktor - bierze udział w procesie redagowania tekstu, poprawiania błędów językowych, dbania o spójność narracji i pomagania autorowi w udoskonaleniu treści. W przypadku książek dla dzieci, redaktor może również zwracać uwagę na odpowiedni poziom trudności czytelniczych.
4. Korektor - pracę redaktora uzupełnia korektor, który odpowiedzialny jest skorygowanie błędów przed trafieniem książki druku. W tym celu sprawdza tekst bezpośrednio po redaktorze oraz pliki drukarskie.
5. Ilustrator - książki dla dzieci przeważnie zawierają ilustracje, które pomagają w przekazywaniu treści i uczynieniu lektury bardziej atrakcyjną dla młodych czytelników. Ilustrator współpracuje z autorem i wydawnictwem, aby stworzyć wizualną stronę książki. Najczęściej odpowiada również za stworzenie okładki, która jest zwieńczeniem przesłania, jakie niesie ze sobą książka.
6. Projektant graficzny - odpowiada za wygląd zewnętrzny i wewnętrzny książki, w tym za strony tytułowe i ogólny układ graficzny. Dostosowuje pliki książki pod kątem wymogów drukarskich.
7. Dystrybutor - po wydrukowaniu książki, dystrybutorzy zajmują się dostarczaniem książek do sklepów, bibliotek i innych miejsc sprzedaży, które umożliwiają dotarcie do czytelników. Za współpracę z dystrybutorami odpowiada wspomniany wydawca.
8. Marketingowiec - to osoba odpowiedzialna za promocję książki. Tworzy strategie marketingowe, organizuje kampanie reklamowe i współpracuje z autorami i wydawcami w celu zwiększenia widoczności książki.
Każda ze wspomnianych wyżej ról jest niezbędna w procesie powstawania książki dla dzieci. Brak chociażby jednej z nich skutkowałoby skazą na publikowanej treści.

Comments